Un ALIBI aproape perfect! Virgil Botnaru

Un ALIBI aproape perfect! Virgil Botnaru

Un volum de poeme proaspăt apărut, un volum misterios precum e personalitatea lui Pynchon  sau designerul vestimentar al Maiei Sandu - ultima carte apărută a lui Virgil Botnaru, ALIBI, Editura Prut, sec XXI, anul 21 (sic!),  a făcut valuri și a înmuiat din suflete în această jumătate de an. 

Pe bună dreptate Ion Pop scrie despre Virgil Botnaru că „are știința construcției - din fărâme corelative obiective asociate adesea surprinzător, în stare să sugereze, să aproximeze stări sufleteşti desfăşurate, cum s-a observat, pe o gamă largă, ilustrată deocamdată doar prin câteva eşantioane. Ele sunt, totuşi, probe ale unui talent real, solidar cu ,,promoția sa, însă cu ambiții parcă ceva mai mari, atât ca problematică, cât și ca șlefuire a limbajului. Evidenta frecventare a Bibliotecii nu e lipsită de importanță în aceste versuri, deopotrivă atente la nevoiașa realitate imediată.” 

Virgil și-a construit cu acuratețe de ceasornicar volumul încât să ții în mâini (și să ții în minte!) nu doar o poezie cu suflet și, iertați-mi calamburul, poetism ca lacrima, dar și un obiect bine lucrat, estetic și plăcut la atingere (culoarea coperții are ceva asemănări cu pielea: totuși pielea-cucoanei sau bej?). Așadar Virgil îi împacă și pe cei ce caută POEZIE BUNĂ și pe cei ce „eu dau bani pe carte - vreau să fie și un obiect frumos"; doar că celor din urmă le va fi mai greu (carte nu se găsește în librării). Astea fiind spuse, putem cu inima-mpăcată să zicem că volumul acesta de poeme e un ALIBI (aproape) perfect!

Volumul de poeme ALIBI  este plin de biografisme și se citește de-a dreptul ca pe o (auto-)biografie, probabil de aici și replica lui Anatol Moraru care a prefațat volumul „Un poet care-și gândește viața în interiorul poeziei”; este împărțit în șase părți (șase etape ale vieții; privite distant dar și în timp real), pe care le voi expune aici cum urmează și câte un poem, două din fiecare: 

schimbare de altitudine

pe atunci aveam nişte gânduri cuminţi ca jucăriile de pluş din

dormitorul fetelor bătrâne. când mă culcam, le luam cu mine

în așternut, încăpeam bine într-o lume a noastră. curând tre-

buia să vină o zi care să ne ajungă pentru toate. apoi a plouat

o săptămână întreagă şi eu aveam deja alte planuri. mama îmi

spunea că vorbesc prin somn. alți prieteni nu cunoscusem

încă. pe urmă a nins frumos.

acum am cu totul alte probleme și dacă aud, întâmplător, la

alții o idee fixă care mă obseda odată, e ca și cum m-aș întâlni

prin oraş cu o iubită de cândva, la braț cu alesul inimii ei.

mă dau după primul colț, îmi aprind o ţigară

şi râd.

 

disertație despre supraviețuire

                                                      lui V., la 14 ani

la anişorii tăi,

ori ai şi tu probleme serioase,

ori degeaba trăieşti.

ar trebui să știi

cum să astupi mirosul

de țigară,

ca să nu te simtă părinții

şi să nu mai ieşi din casă

cu zilele,

să-i înveți şi pe semeni

unde e mai bine

să ascunzi banii de buzunar

şi revistele pentru adulți,

să poți bea,

căci degrabă o să te duci

la colegiu. și la cămin,

dacă te îmbeți înaintea fetelor,

dormi singur.

şi chiar dacă

te prind asupra faptei,

să negi totul.

viața e o chestie serioasă,

crede-mă.

 

complexul Oedip

bărbatul îşi alege de soție

pe cea care seamănă

cu mama sa.

probabil, de asta

i-ai plăcut din prima lui tata,

când am mers la ai mei.

tu şi mama pregăteați masa,

iar noi am coborât în beci

şi la un pahar de vin mi-a zis:

vezi să n-o jigneşti vreodată,

că ne este dragă fata asta…

 

dragostea e o cămașă albă

în viață nu stă totul în dragoste,

măi băiatule!

mi-a zis socru' meu

când ne-am văzut prima dată

şi scutura mai departe

cu o mătură veche

gândacii de pe curpenii de cartofi.

nu mă privea în ochi.

apoi sufla din răsputeri

peste cărbunii abia turnați

în mangalul nou-nouț.

dragostea e

aşa

o cămașă albă,

pe care o îmbraci

de văzul lumii,

dar prin casă umbli adesea

într-un maiou purtat.

nu e totul, crede-mă,

e ca şi cum -

răsuflă el adânc -

e ca şi cum

ai sta toată viața

la etajul şapte

şi ai lua liftul

doar până la trei.

 

singurătate cu Lucian

te întorceai abia la amiază. prin jaluzelele deschise urmăream

cum traversezi aleea de lângă spitalul municipal. în jacheta

galbenă păreai o frunză de lauri coaptă, gata să cadă. ți-ar fi

plăcut să te vezi de la balcon. aici e curat şi bine,

eu, de exemplu, stau toată ziua cu fața în sus, ca un ceas de

şapte martie în cutia lui de naştere.

ți s-a deschis ușa secției,

urci încet scările.

acesta e timpul nostru.

am întins spre tine un braț ca o ramură…

 

fără drept de apel

i-am schimbat scutecul,

l-am hrănit cu lingurița,

am mers noaptea la farmacie

şi l-am jelit când avea colici.

de câteva ori,

l-am legănat pe picioare.

Flavian are un tată de treabă.

 

epopeea continuă

când toţi cei care au avut putere/ asupra ta

nu mai au,/ s-ar putea să te simți un pic singur,

dar trece...

(Svetlana Cârstean)

toți prietenii mei luau bătaie de la taţii lor

şi-mi povesteau fel de fel de istorii,

numai al meu, dacă făceam vreo şotie,

mă punea pe un scăunel în fața lui

şi-mi ţinea morală, vreo jumătate de oră,

pocnindu-şi într-una degetele.

voiam să-i zic:

mai bine dă-mi, tată, vreo două palme,

să am și eu cu ce mă lăuda mâine

şi să nu-mi mai fie niciodată frică de bătaie!

azi, când îi cert pe copiii mei

pocnesc şi eu din degete

ca tata.

 

numele tatălui

până să-l ia la armată,

taică-meu cânta la chitară

şi scria poezii,

dar eu

nu le-am văzut niciodată.

din primul meu salariu,

am cumpărat de la Dima

o Trembita neagră.

într-un an de zile

am învățat

doar două acorduri

şi am dus-o acasă, la ţară.

astă primăvară, am trimis

un ciclu de versuri

pentru o revistă de la Iaşi.

le-au publicat,

dar mi-au greşit numele -

Victor Botnaru,

ca-n buletinul lui tata.

chiar dacă

nu mai scrie de mult,

tata a ajuns un poet

de prima pagină…

 

weekendul ca o bere

ieri am fost la piață după cartofi noi,

două becuri, cuie mici

şi m-am întors cu un ceas de perete

alb şi rotund ca o căsnicie perfectă.

l-am pus în dormitor, gândindu-mă

ce plăcere

să te uiți cât e ora

în diminețile de duminică,

când te trezeşti

pentru o ţigară,

la şapte fără trei minute

şi te bucuri că ai o zi ploioasă înainte,

numai pentru ispitele trupului tău.

dar weekendul se duce

ca o bere băută pe ascuns.

te trezeşti luni -

o cafea,

trei pahare de apă de la robinet,

un duş rece;

regreţi mărturisirile făcute

după miezul nopții

şi o iei sisific.

VIRGIL BOTNARU s-a născut pe 8 august 1988, la Sângerei.

A absolvit Facultatea de Litere a Universităţii de Stat,,Alecu Russo" din Bălţi.

A debutat cu volumul de poezie: Return to Innocence (Bucureşti: Casa de pariuri literare, 2014); iar mai apoi a publicat și  Schimbare de altitudine (Bucureşti: Casa de pariuri literare, 2017).

De asemenea a realizat, împreună cu Daniela Botnaru, antologiile: PAŞII MAMELOR NOASTRE şi PAŞII TAŢILOR NOȘTRI (Chişinău: Prut Internațional, 2020).

A publicat în: România literară (Bucureşti), Contrafort (Chişinău), Luceafărul (Bucureşti), Revista literară (Chişinău), Convorbiri literare (laşi), Conta (Piatra Neamț), TIMPUL din România (Chişinău), Scriptor (laşi), Sud-Est (Chişinău), Tiuk!, Limba Română (Chişinău), Zon@ literară (laşi), Dialogica (Chişinău), Litere (Târgovişte), Quadrat (Chişinău), Hyperion (Botoşani), Viaţa Românească (Bucureşti), Viața Basarabiei (Chişinău) ş.a.

Prezent în volume colective şi antologii apărute în ţară şi în străinătate. Poemele sale au fost traduse în germană, rusă, greacă, franceză.

Mențiuni: Premiul Uniunii Scriitorilor din Moldova (2014); Premiul Național pentru Tineret (2017); Premiul Municipal Chişinău pentru Tineret (2020) ş.a.

Articol de FALĂ Victor

Вернуться к блогу

Комментировать